Friday, May 21, 2010

Kau & Aku..Kita Muslim Sejati..


Assalamualaikum w.b.t. semua..Selamat datang ke blog ana.Terima kasih banyak2 kerana sudi untuk menjenguk blog ana nie.Baca ke tidak, itu soal yang ke 2..Heheehe..Tapi kalau baca lagi baik..Walaupun tidak hebat mana tapi insyaallah inilah buah fikiran ana yang ingin ana kongsikan bersama sahabat2 yang di cintai.Sebenarnya minggu nie ana sedang sibuk dengan sedikit tugasan & persediaan untuk program motivasi ditambah dengan hal-hal peribadi.Namun ada sedikit hal yang mendorong ana untuk menukilkan sesuatu di dalam laman ini.Ini soal kau & aku.Tapi bukan kau & aku yang ada kat astro Ria tue.Kalau yang itu,entum semua fikirlah sendiri. "Tepuk Dada tanya Iman".Mungkin ia sangat bercanggah dengan apa yang ingin ana sampaikan dalam edisi kali ini.

Sebenarnya ana baru sahaja mengaktifkan kembali laman Facebook ana yang suatu masa dulu ana dah nyahaktifkan.Biasalah insan yang lemah ini tidak mampu untuk mengurus benda2 macam ni untuk kebaikan ummah.Sebaliknya lebih banyak terpengaruh untuk melanggar batas2 syariat dalam menggunakan 'benda' nie.Astaghfirullah...Ramai juga yang kata dengan ana bahawa facebook nie tidak salah asalkan digunakan untuk kebaikan.Tapi pada masa yang sama ana tengok ada segelintir yang melakukan benda yang jelas ditegah oleh agama. Astaghfirullah.Jadi masih pantaskah kita terus menggunakannya??Itu yang orang cakap 'Tahu tapi Tidak Faham'.Kita tahu bahawa adanya batasan dalam pergaulan tapi kita tidak faham apa yang boleh menjuruskan kita untuk melanggar syariat ini.Ana yakin ramai dah tahu hukum penggunaan facebook yang boleh berubah-ubah mengikut situasi.Dari harus boleh jadi makruh.Boleh juga jadi haram.Ana dah tanya kat ustadz ana,dia kata tidak ada hukum yang mewajibkan untuk penggunaaan facebook nie.Jadi??Pandai2 lah aplikasikan kefahaman kita untuk menggunakan senjata 'musuh' ini supaya dapat kita jadikan sebagai senjata kita pula.Ana doakan.Untuk diri ana sekali la tue.Ana memohon ampun dari Allah s.w.t sekiranya apa yang ana lakukan ini terkena batang hidung ana sendiri.Nauzubillah.
Sebenarnya ana nak berkongsi sedikit pengalaman & pengetahuan tentang satu isu.Sebelum itu, ana nak memberi satu situasi.
Cuba bayangkan kita nampak sekelompok remaja duduk berkumpul antara lelaki & perempuan.Dorang duduk bersebelah-sebelahan.Tapi tidak bersentuhan cuma agak rapat.Buat pengetahuan, aurat mereka tidak terjaga.Kalau entum semua nak buat amar ma'ruf nahi mungkar,apa yang entum semua akan cakap??

a) Geng..Kurang sopan duduk antara lelaki & perempuan tanpa batasan..
b)Saudari..Saudari sedar x?? Saudari tidak tutup aurat...
Ana serahkan pada entum semua untuk meletakkan diri pada situasi ini.

Seterusnya, bagaimana pula pendapat entum semua kepada orang Islam yang tutup aurat & belajar agama tetapi mempertikaikan soal pertemanan antara lelaki & perempuan??
Ada yang berkata "Berkawan je pun..Kami tidak akan bercouple punye"..
Mungkin juga.."Kan Islam menganjurkan untuk kita saling berkenal2an...Kami tahu batas pergaulan la"

Ada juga..."Kami berkawan agar dapat bergerak kerja dakwah bersama2 la"
Dan banyak lagi yang ana pernah dengar jika mengulas bab pergaulan atau ikhtilat ini..

Sekarang, ana nak entum semua memasukkan watak pada situasi di atas tadi dalam konteks jawapan orang2 ini...(Orang2 yang tahu agama tapi duduk bersama2 dengan bergelak ketawa..Orang2 yang tahu agama tapi asyik bertelefon dengan 'kawan' dalam keadaan terbahak-bahak..Berjumpa dengan 'kawan' korang dengan keadaan tersengih2...)
Dan..Orang yang entum semua tegur pada situasi pertama mempersoalkan kembali keberadaan korang semua..Mereka boleh cakap.. Adakah Pergaulan antara lelaki & perempuan hanya untuk 'Orang2 Eksklusif je' & 'Syaitan tu tidak akan menggoda orang2 macam korang ke??"Inilah yang akan berlaku apabila kita ikut perintah Allah diatas sebab kesan kepada arahan tue & bukannya didasari rasa percaya seorang hamba kepada Tuannya yang tidak ada pertikaian padaNYA,.

Islam itu bukanlah agama yang menyusahkan & anti sosial.Segala sesuatu itu mudah kerana Islam itu mudah.Segalanya ada cara & penyelesaian.Allah menjaga makhluknya dari sekecil2 perkara hingga ke besar-besar benda.Antara contohnya: Allah memerintahkan untuk "JANGAN MENDEKATI ZINA" & bukannya dengan hanya JANGAN BERZINA ..Maksudnya Allah Mengetahui bahawa dari perkara yang mendekati itulah yang akan menyebabnya berlaku kemaksiatan.Kita sebagai Hambanya perlulah menerima perintah Allah sebagaimana hamba menerima perintah dari tuanNYA & bukannya asyik mencari persoalan darinya.Segala kebaikan dari perintah itu adalah Hikmahnya kerana kita mematuhi arahan dari YANG MAHA MENGETAHUI.


Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.”
– (An-Auur : 30-31).

Pergaulan lelaki dan perempuan adalah harus jika dijaga etika berikut:
1.Pertemuan itu hendaklah dalam suasana serius dan mengikut keperluan.

2.Menahan pandangan daripada melihat aurat atau melihat bukan aurat dengan syahwat.

3.Menghindari berjabat tangan.

4.Memakai pakaian yang menepati syariat (menutup aurat).

ALLAH berfirman dan jangan lah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung ke dadanya.
(an-Nuur : 31)
Juga Firman-NYA; Hai nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenali, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan ALLAH adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (an- Nuur: 59). Perintah menutup aurat juga berlaku bagi semua jenis. Dari Abu Daud Said al-Khudri r.a. berkata: Rasulullah SAW bersabda: Janganlah seseorang lelaki memandang aurat lelaki, begitu juga dengan wanita jangan melihat aurat wanita.

5.Tidak bersesakan dan elok jika ada pemisah.

6.Menghindari khalwat (berdua-duaan), namun dibolehkan jika khalwat di kawasan awam yang ada ramai orang atau seorang lelaki dengan beberapa perempuan yang thiqah (boleh dipercayai dari sudut pegangan agamanya).

7.Tidak terlalu lama dan berulang.


8.Menghindari tempat yang mencurigakan.

9.Menjauhi perbuatan dosa.


10.Perempuan bercakap tidak mengunakan bahasa yang lunak dan gaya yang menggoda.
“maka janganlah kamu wahai wanita, merendahkan (melembutkan) suaramu maka dibimbangi orang yang berpenyakit di hatinya beringinan jahat kepadamu, maka bercakaplah hanya dengan kata-kata yang baik (kandungan dan tatacaranya).” – (Al-Ahzab:32).

11.Elakkan pergerakan yang manja dan menggoda.


12.Tidak memakai pewangi.

Konklusinya,Islam menggariskan panduan yang cukup sempurna untuk umatnya menjalani kehidupan seharian.So,setiap apa yang kita lakukan hendaklah berpandukan apa yang telah disyariatkan & bergembiralah kita hidup di dunia yang sementara ini kerana Allah sentiasa menyayangi kita.Ana memohon maaf sekiranya kata2 ana mengguris hati sahabt2 atau ada yang ana katakan namun sahabat2 melihat ana pernah melakukan.Ana hanya insan yang lemah & ana sedia untuk ditegur oleh sahabt2 dalam rangka menuju Syurga Allah yang Maha Sempurna.Katakanlah yang benar walaupun ianya memedihkan.

Salam Mujahadah & Selamat berjuang.....

No comments:

INSAN SETIA