Tuesday, September 28, 2010

Sekadar Berkongsi..Bacalah




Fuhh..Penat yang teramat..
Dengan memanfaatkan Kudrat 2 kerat kaki ini se optimum yang boleh...
Baru je lepas membuktikan bahawa AKU adalah pelajar UIAM..hiiihiii..
Nape??
AKU baru habis kelas..Selepas itu ke...
SECURITY OFFICE-BANK MUAMALAT-KELUARKAN RM20-LEGAL UNIT..
Sidang pembaca agak,apa yang AKU maksudkan??
hihhihiiii....Ya betul..Kena SAMAN..Kira AKU nie pelajar UIAM yang sah la pasal dah melaburkan duit ke Akaun UIAM....huhuuhuuu..Jom la ramai2 ikut langkahKU kalau dah kaya sangat...hihhi
Kesalahan???
Parking motor kat Bulatan Iqra Jumaat Lepas..Pasal nak pegi meeting kat Library..Aku tengok berderet je motor parking kat situ..Aku pun dengan lurus bendulnya pun join sekaki la..
Sekali kena saman dah..Takp2..Insyaallah Aku dah dapat iktibar & hikmah peristiwa ini..

Sekarang nie AKU kat CC mahallah Zubair..First time in my life..
Semalam tatkala betul2 mendesak untuk menggunakan internet,CC nie dipenuhi dengan Foreigner..Dah la masa tue pun tengah penat baru balik dari kelas drawing kul 11.30pm,pastue kena meeting through YM berkenaan Islamic Borneo Jamboree..Rasa diri ini zalim sangat pasal tak dapat beri komitmen dengan program tersebut...Maafkanlah diri ini wahai sahabatKU sekalian..Sungguh AKu telah berusaha untuk mendapatkan talian internet,tapi memang tak dapat..Kat bilik tue jangan harap la internet boleh dapat..huhhhhhh
Tapi insyaallah akan turut membantu pada waktu program sedang berlangsung..Insyaallah..

Diatas sebab2 tertentu,mood pada minggu ini agak kurang stabil..Niat hati tak nak orang lain rasa & nampak masalah ketiadaan mood ini,namun Aku hanya insan lemah & tidak mampu menyembunyikan kelemahan itu..Kasihan melihat sahabat2 yang menyalahkan diri sendiri atas masalah diriKU...Tak tau la nak settle macam mana..PerwatakanKu yang kononnya Happy Go Lucky menyebabkan orang mudah mendeteksi sekiranya ada 'something' yang berlaku padaKU hanya dengan melihat sikapku pada waktu tersebut..Kalau aku lebih banyak diam,kurang senyum & membuat ekspresi muka "ignorance",maka kesimpulan atau pertanyaan "Kau ada masalah ke??" pasti akan timbul...

Kadang2 betul,namun kadang2 silap..Namun untuk minggu ini memang sungguh dalam keadaan yang inginkan suasana bersendiri..Tak tahu mengapa??Mungkin ingin banyak berfikir tentang kehidupan ini kot..Insyaallah untuk mencari CINTA HAKIKI melalui penemuan JATI DIRI MUSLIM SEJATI...AMIN..
Untuk sahabat2 sekalian,semoga tak terasa hati..Takd sape2 pun yang salah..Hanya saja diri ini perlukan lebih masa untuk berbicara dengan diri sendiri..

Dalam diri ini bersendiri,Allah memberikan banyak ruang & peluang untuk membahas akan diri..Baru2 ini,aku tertarik untuk membeli senaskhah buku bertajuk CINTA IPT..Bila aku baca jer buku nie,mesti kawan2 gelakkan & tanyakan soklan pelik2..Masa baca buku nie kat masjid,lagi laaa...Ada beberapa mamat tue asyik tengok muka depan buku tue pastue siap gelak2..Iskh3..takp2..aku husnuzon la dengan mereka..Nak baca buku nie gak kot..Nak tanya kat mana aku beli,dorang segan...hihiiii...
Sering kali aku tertarik jika ingin membahaskan kehidupan sebagai seorang remaja..Mungkin kerana aku ini juga remaja & mungkin juga aku memang ingin mahir ilmu2 keremajaan untuk bekal berhadapan dengan anak2 nanti..Insyaallah...
Salah satu yang amat sinonim tentang remaja ialah CINTA..termasuk aku..
Aku memohon Ampun kepada Allah s.w.t di atas setiap nukilanku diatas lembaran akankembali.blogspot.com ini....

Aku memang kerap dihinggap virus CINTA sejak aku disekolah menengah..samada Aku yang meminati atau aku diminati..Disebabkan kecetekan ilmu & keegoaan hamba hina ini,Aku kerap kalah dengan godaan CINTA lawan jenis..Alhamdulilah CINTA yang aku terjebak tidak sampai ke tahap berpegang tangan atau lebih teruk dari itu..Cinta yang aku alami selalunya berbentuk CINTA ego atau Cinta Ikut Kawan..Manakan tidak aku gunakan istilah ini..Cinta yang selalu aku alami selalunya disebabkan Kawan propose..Pastue aku tak tahu pun nak buat apa..Kalau sekadar borak & gelak2 pastue gaduh je la...

Memasuki alam universiti aku seolah-olah lebih matang menilai CINTA..Lebih mengerti siapa yang mencintai aku & siapa yang aku cintai & Siapa yang memiliki cintaku??Tarbiah di alam universiti membuka mataku untuk tidak mentafsir cinta menjadi buta & tidak menganalogikan cinta sebagai api..Aku lebih jatuh cinta kepada Cinta..Lebih2 lagi tatkala aku bersendiri..
Suka aku mendengar pandangan orang tentang cinta..Sangat banyak & pelbagai..Ada yang memenangkan Cinta & tidak kurang yang menhinakan cinta...Satu persoalan pokok yang sering aku lontarkan.."TAHU SIAPA PENCIPTA CINTA???"

Bila cinta sudah menguasai kita,memang diri tidak malu untuk melakukan apa2 sahaja..
Bila kita cuba mengajarkan ia tentang cinta,maka akan banyak hujah yang akan dibicara..
Biarlah yang mahu bercinta belajar akan cinta..
Dari yang benar2 Maha Pencinta & Arif tentang cinta..
Jangan Hinakan Cinta & Agungkanlah Cinta Yang benar2 Cinta...

Aku rasa sedih bila Cintaku ditolak tapi bersyukur bila Cintaku itu ditolak kerana Allah..
Aku rasa gembira bila cintaku diterima tapi rasa tersangat hina bila cintaku itu buat aku jauh dari Allah & Rasullullah..
Aku senang mengimaginasikan Cintaku yang diterima berakhir di pelaminan namun resah setelahnya tatkala ia tiada barakah dari SANG PENCINTA..
Aku terseksa memendam & menanti cinta namun bahagia bila Cintaku yang murni telah dicarikan & ditetapkan oleh SANG PENCINTA..
Terima kasih pada yang benar2 menjaga cinta..Semoga bila Allah Redha,ia tunjukkan agar cinta akan terus terpelihara diatas jalan pernikahannya..

P/s : Terfikir untuk mengakhiri zaman bujang bila Allah memang takdirkan untuk menggalas tanggungjawab bersama dengan muslimah yang benar2 faham akan tuntutan Nikah & dapat saling sama2 menguatkan..harap statement ini tak membawa kepada kontroversi...Insyaallah..Buat masa ini,lebih banyak belajar untuk mencintai sahabat2 seperjuangan yang sama2 berjuang mengagungkan kalimah Syahadah..Mencintai sahabat2 seperjuangan..Tidak tertakluk hanya pada gambar..

4 comments:

Syahir Safwan bin Ahmad Suhaimi said...

Ingatkan tertakluk pada dalam Gambar je tadi... nak sedih dah tadi...

Ibnu Sudirman said...

huhuhhuuu..Untuk semua la..Tapi tak dpat nak letak gmbr semua..hiiiiihhiiii

saif said...

"muslimah yang faham tuntutan nikah?"...jangan risau, setiap orang yang tahu dia nak nikah insya ALLAH tahu...itulah orang yang bersedia.

ana doakan nta agar Allah temukan jodoh yang telah ditetapkan di Luh Mahfuz pada masa yang sesuai..

Apa pun..

Nak pinjam buku tu..can i?

ibnu sudirman said...

boleh jak..ana pun dah hbis baca..

INSAN SETIA